Om föreningens fastigheter och faciliteter

Torsjödals koloniområde arrenderas av Södertälje kommun och förvaltas av Torsjödals koloniförening. Förrutom de odlingslotter och kolonistugor som finns på området så finns det flera gemensamhetsutrymmen på området som föreningen förvaltar. Läs mer om dessa nedan.

Logen

Torsjödal har sin egen samlingslokal på området i form av ”Logen”. Logen är en större byggnad med både styrelseutrymmen, kök och festlokal. Festlokalen har både bord och stolar, scen och kareokemaskin. Lokalen går att hyra för fester och event av medlemmarna. Bokningsförfrågan skickas in genom formuläret på hemsidan.

Bokskåpet

På baksidan av logen finns ett mindre förråd, som är öppet som bibliotek för medlemmarna. Här kan du som medlem låna böcker, tidningar, spel och filmer och du är välkommen att själv bidra till biblioteket genom att lämna böcker du inte längre behöver. I skåpet kan man även lägga växtfröer man vill ge bort till andra medlemmar.

Torpen

Torsjödal förvaltar tre äldre torp av kommunen. Alla tre är lokaliserade inne på konloniområdet.

• Hanstavreten 1
  • Hanstavreten 2
  • Torpet

Torpen går att långtidshyra som kolonistuga för befintliga medlemar som har odlingslott. För att ställa sig i kö till att hyra ett av torpen, vänligen kontakta styrelsen.

Toaletterna

Det finns 7st gemensamma vattentoaletter på området.

• Två på kortsidan av Logen
  • Två i mitten av området på Stångstigen/Grässtigen
  • Två på Infartsstigen/Landstigen
  • En längst upp mot skogen på Torpstigen, rakt upp förbi logen.

De två toaletterna vid Logen har handfat inne på toaletterna, övriga toaletter har kran och tvål för handtvätt utanför toalettbyggnaderna. Toaletterna är öppna dygnet runt under sommarhalvåret och städas av ett externt städföretag flera gånger per vecka. Under vinterhalvåret är toaletterna avstängda när vattnet är avstängt.

Anslagstavlor

Föreningen har ett flertal anslagstavlor på området På anslagstavlorna kan både styrelsen delge information till medlemmarna och du som medlem är fri att sätta upp anslag. Anslagstavlor finns i anslutning till stora vägen, inne på stora parkeringen, vid mellantoaletterna, vid logen och vid Landstigen/Infartsstigen.