Malmsjöåsens vattenskyddsområde

Torsjödals koloniområde ligger inom Malmsjöåsens vattenskyddsområde. Detta gör att vi behöver vara extra försiktiga med vad vi använder för kemikalier och material på området. Inte bara för att vi vill behålla våra odlingar så ekologiska som möjligt, utan även för att allt vi gör på området går ner i Södertäljes grundvatten och ut i invånarnas dricksvatten i kommunen.

Larma genast SOS på 112 om det sker en olycka i området, då förändringar av dricksvattnet kan påverka hela kommunen. (telge.se)

Ett vattenskyddsområde är ett geografiskt avgränsat område som motsvarar det område en dricksvattentäkt får sitt vatten ifrån. Det finns regler för vad man får och inte får göra inom området. Vissa aktiviteter är förbjudna och vissa kräver anmälan eller tillstånd.

För mer information om vattenskyddsområden och vattentäkter, se länkade sidor nedan:

Vattentäkt på Wikipedia

Vattenskyddsområde

Stockholm Vatten och avfall

Information till dig som bor i vattenskyddsområde, ViVab

Tack för att du följer föreningens regler. Vid frågor om Torsjödals inverkan på vattenskyddsområde eller vad man får eller inte får göra på Torsjödal, vänligen kontakta föreningens styrelse.