Sopsortering

Måndag den 15 juli kommer den nya sorteringsstationen för sopor att ställas upp. Det innebär att vi ska börja sortera allt avfall. Det kommer att vara flera kärl för att slänga olika material såsom papper, plast, färgat glas, ofärgat glas, metall och en större behållare för hushållssopor. Matavfall ska slängas i de grönprickiga papperspåsarna som används inom Södertälje kommun. Styrelsen kommer att beställa papperspåsar till medlemmarna.

Sorteringsguiden

Telge Återvinnings sorteringsguide gör det lätt att sortera rätt. Sök på produkt, förpackning, material eller avfallstyp.

www.telge.se

Trädgårdsavfall såsom ogräs och torra grenar får inte slängas i något av kärlen. Alla medlemmar ska hantera trädgårdsavfall själva genom att ha en kompost på odlingslotten. Ogräs och större grenar som du bedömer inte är lämpliga att lägga på komposten ska lämnas till en av våra återvinningsstationer i Södertälje. Du som medlem ska ta eget ansvar för att reglerna för sortering följs. Om du har svårt att hantera ditt avfall kan du ta kontakt med styrelsen för råd.

Sorteringsstationen är endast avsedd för våra medlemmar.